Lompat Tinggi

Senin, 15 Oktober 2012

Lompat Tinggi
Lompat Tinggi merupakan satu nomor lompat yang dipertandingakan dalam atletik.
Yang perlu diperhatikan dalam lompat tinggi yaitu :
  1. Lari awalan
  2. Tolakan
  3. Pada saat  melayang
  4. Pendaratan

Terdapat beberapa gaya lompat tinggi, yaitu
  1. gaya gunting
  2. gaya timur
  3. gaya guling barat
  4. gaya pelana
  5. gaya Fosbury Flop

Cara melakukan lompat jauh
  • Gaya gunting, Pelompat menuju ke palang secara bersudut dan melonjak dengan kaki yang berada diluar dari palang. Semasa melepasi palang, pelompat berada dalam keadaan duduk berlunjur.
  • Gaya Timur, Pelompat menuju ke palang secara lurus dari hadapan 90 derajat. Semasa melonjak,kaki bebas dihayun secara tegak ke hadapan badannya dan pelompat melepasi palang secara mengiring.
  • Gaya guling barat Penujuan ke palang secara bersudut seperti dalam gaya gunting.Pelompat melonjak dengan kaki yang lebih dekat dengan palang.Kaki lonjakan berada dalam keadaan bengkok semasa pelompat ‘ berguling’ selari dengan palang untuk membuat pelepasan.
  • Gaya pelana, Gaya ini hampir sama dengan gaya fuling barat.Pelompat menuju ke palang secara bersudut. Ketika melepasi palang, muka pelompat memandang ke bawah dan keadaan badannya seolah-olah meniarap di atas palang.
  • Gaya Fosbury Flop Gaya yang paling popular dan berkesan pada masa kini ialah gaya Fosbury Flop  gaya ini pelompat menuju ke palang dengan membelakangi mistar.

0 komentar:

Poskan Komentar

Search

Memuat...

Followers

Statistik

BillyBola.com. Diberdayakan oleh Blogger.

Pageview